91 52 44 07 info@helleguldmann.dk
Del med dit netværk

Spiser du ofte på restaurant?

Det kan være rigtig svært at stoppe med at spise, når maden smager vidunderligt godt, når man er i byen og gerne vil have det hele med, når der er buffet og man skal have noget for pengene. Men hvordan takler du de situationer hvor maden bliver serveret, hvor du ikke selv øser op, eller hvor du kan hente alt den mad du har lyst til?
Du kan håndtere situationen på forskellige måder. Vil du gerne spise mindre, kan en god måde være at smage ekstra godt på maden. Læg mærke til alle smagene og teksturerne i maden. Hvis du gør det ved hver mundfuld, vil du kunne lægge mærke til når maden ikke længere smager lige så godt som den første mundfuld. Når det sker, er det tid til at stoppe med at spise. Denne lille øvelse er god at bruge i alle situationer hvor du spiser, om det er aftensmaden, fredagsslikket eller til kageordningen på arbejdet.

Herunder får du flere tips til hvordan du kan spise mindre

At mærke efter

Vil du gerne tabe dig er det vigtig at mærke efter hvornår du er mæt. Men hvornår er man lige mæt. Er det når man kan mærke at mavesækken er fuld, når man er ved at få det dårligt og har brug for at knappe bukserne op og tage en lur? Du behøver ikke fysisk at kunne mærke når du er mæt. Mæthed er det samme som fraværet af sult. Dvs. når du ikke kan mærke du er sulten mere, skal du stoppe med at spise. Det kan være vanskeligt i starten, men når du har fokus på kroppens signaler, vil det efterhånden blive mere naturligt for dig og du vil få lettere ved at mærke hvornår du skal stoppe med at spise.

Spis langsomt

Spiser du hurtigt kan det være svært at stoppe i tide. Når du skynder dig at spise når kroppen ikke at reagere, før du er blevet overmæt. Hvis du spiser langsomt kan kroppen også følge med og hjælper dig med at fortælle dig når du ikke længere er sulten. Spiser du for hurtig vil du først opdage det, når du kan mærke at mavesækken er fuld, og der har du allerede spist for meget.
Et godt redskab til at sætte farten ned kan være at lægge dit bestik fra dig imellem hver mundfuld. Vent med at løfte bestikket til du har tygget af munden. Derved vil du automatisk sætte farten ned og du vil mærke fraværet af sult inden du får spist for meget.

Er det det værd

At du har lyst til at spise mere, er en helt anden sag.
Hvis du gerne vil tabe dig, kan du spørge dig selv om det at spise dig overmæt er kalorierne værd. Hvis svaret er nej, så kan du lytte til din krop og stoppe med at spise når du ikke er sulten mere.
Er svaret ja, så spis det du har lyst til med god samvittighed. Nyd din mad og smag på det så du får mest muligt ud af det du spiser. Mærk efter og stop når det ikke længere er det værd. På den måde slipper du for dårlig samvittighed over at have spist for meget mad.

Kun du er dig

Der findes forskellige redskaber til hvordan du kan håndtere de situationer hvor du har lyst til at spise mere end du egentlig har behov for. Der kan være 1000 grunde til hvorfor du spiser mere end du har brug for, og lige så mange forskellige redskaber er der til at håndtere situationen. Det er meget individuelt hvad der virker og bare fordi noget virker for andre betyder ikke at det virker for dig.

Et lille skridt med stor virkning kan derfor være – Stop mens maden er god.

Del med dit netværk