91 52 44 07 info@helleguldmann.dk
Del med dit netværk

Har du svært ved at komme i mål med dit vægttab?

Der kan være mange ting der gør at du ikke når dit mål. Har du forsøgt dig med alverdens forskellige kure og alligevel aldrig nået i mål? Måske vejer du endda mere nu end da du gik i gang?

Man kan have mange gode intentioner om at starte på en kur. I ugebladene er der næsten hver uge en ny kur, så det er bare at vælge. Problemerne med disse slankekure er at de er ens for alle, at der er regler for hvad man må og ikke spise og at de deler mad op i sundt og usundt. Det dømt til at fejle.

Herunder kan du læse mere om hvorfor

Ens for alle

Når du vælger at følge en bestemt slankekur, med en kostplan og en punkt for punkt liste med hvad du skal spise og hvor meget du skal motionere, er der ikke taget højde for dine behov.

Men Ja, følger du kuren slavisk, ændre på det du er vant til at spise, vil du sikkert tabe dig…… Fordi alle disse kure gør at du, uanset hvem du er, vil komme i kalorieunderskud.

Men en sådan kur, som er ens for alle, er så vanskelig at holde fast i, fordi den ikke er baseret på dig og din hverdag. Et vægttab handler om dig, din hverdag og dine vaner. Hvis det at følge en bestemt kur betyder at du skal ændre på det du plejer at gøre, er det næsten umuligt ikke at fejle.

Må og ikke spise

De fleste der starter på en kur, vil opleve et vægttab i starten. En slankekur er oftest fyldt med restriktioner, hvor bestemte fødevarer er forbudte at spise, eller hvor du skal købe dig fattig i kosttilskud og slet ikke må spise almindeligt mad. Med disse ændringer vil de fleste tabe sig, fordi de netop ændre radikalt på deres normale spisevaner og kommer i kalorieunderskud.

Når der er regler for hvad du må og ikke må spise, er der en stor risiko for at du ”falder i”. Når du forbyder dig selv at spise det du har lyst til, og du alligevel kommer til det, så dukke den dårlige samvittighed op, den der dunker dig oven i hovedet og bebrejder dig at du ikke bare tage kan tage dig sammen, og det ender med at du giver op og tænker ”så kan det også være lige meget”, og så har du (igen) fejlet.

Sundt og usundt

Slankekure med restriktioner for hvad du må og ikke må spise opdeler fødevarerne i sundt og usundt. Det er forskelligt fra kur til kur hvilken kategori fødevarerne kommer i, og laver man en liste med det usunde fra hver kur, er der ikke ret meget tilbage.

Men i stedet for at fokusere på hvad nogen mener er sundt eller usundt, så kig i stedet på mængden af det du spiser. Man bliver ikke tyk af at spise et stykke kage, eller af at spise en menu på ynglings burgerbaren. Man bliver heller ikke tynd af at spise 1 æble eller af blomkålspizza.

Du kan spise det du har lyst til, det er mængderne af det du spiser der har betydning for om du tager på eller om du taber dig.

Vil du gerne tabe dig, så tænk i mængder i stedet for forbud. Er du vant til at spise en hel plade chokolade hver aften, kan en start være at spise det halve! Vanen med at spise noget i sofaen hver aften kan være svær at slippe. Og det er netop her de fleste slankekure fejler, der er fokus på kalorieunderskud, der er ikke fokus på dig, din hverdag og dine vaner.  Ved at finde frem til de vaner du har, der forhindre dig i at nå dine mål, finde ud af hvor dine udfordringer ligger og finde løsninger der passer på dig, kan komme i gang med et vægttab uden de store ændringer i din hverdag, som ikke giver dig følelsen af at fejle og som ikke giver dig dårlig samvittighed.

Du skal i fokus, det er dig det handler om, din hverdag der skal fungere og den skal ikke være træls og sur.

Slut med sure slankekure!!

Del med dit netværk