91 52 44 07 info@helleguldmann.dk
Del med dit netværk

Frugt øger chancen for et varigt vægttab.

 

Sundhedsstyrelsen anbefaler at vi spiser 600 gram frugt og grønt om dagen.

Hvoraf mindst halvdelen skal være grøntsager.

Jeg oplever en anelse frugtforskrækkelse blandt nogle af mine klienter.
Det er helt misforstået at frugt skulle være dårligt for kroppen på grund af indholdet af frugtsukker. 

Frugt indgår også i en varieret kost. Frugt indeholder mineraler og vitaminer som kroppen har brug for.
Der er gode kostfibre i frugt som forebygger flere former for kræft, bl.a. kræft i tarmen.
Alt frugt tæller med.

Men pas på med juice. Juice indeholder lige så mange kalorier som saft og sodavand.

👏Der er lettere at holde vægten når man indtager frugt (og grøntsager).
👏Frugt fylder meget pr. kalorie.
👏Frugt har en lav kalorietæthed.
Det vil sige frugt giver mæthed for få kalorier, hvorimod slik giver mindre mæthed for mange kalorier.

Følger du anbefalingen for frugt og grøntsager er det med til at forebygge type-2 diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Tørret frugt har en højere koncentration af frugtsukker, så det skal man spise mindre af og tæller ikke med i det daglige indtag. Det samme gælder nødder.

Har du svært ved at få spist frugt, så prøv at gøre det lettere tilgængeligt:
🍏 Husk at skrive det på indkøbslisten.
🍏 Stil det hvor du ofte kommer forbi.
🍏 Hav noget stående på sofabordet sammen med en kniv og en lille skål til kernehus eller skræl.
🍏 Put frugt på din morgenmad eller i salaten til aftensmaden.
🍏 Lav et frugtfad om eftermiddagen som alle kan snacke af.
🍏 Put det i madpakkerne.

Det ærgrer mig altid når mine klienter har fået den opfattelse at der findes fødevarer der er ekstra farlige.

Især når det gælder grøntsager og frugt.

Når man rigtig gerne vil tabe sig er frugt det mest fjollede man kan holde sig fra.

Spis din frugt med god samvittighed – det er godt for dig. 😍

 

Del med dit netværk