91 52 44 07 info@helleguldmann.dk
Del med dit netværk

Vi er nu godt i gang med sommeren og med sommeren kommer ferie. En tid som vi alle ser frem til, men som nogle af os gruer for.

Ferie kan være en ”farlig” tid, når man gerne vil holde vægten eller måske endda tabe sig. De faste rutiner er sat på stand by, hverdag og weekend flyder sammen og vi ”hygger” måske også mere end normalt. I den forbindelse er det relevant at tale om begrebet ”grazing” eller ”græsning” på dansk. Vi mennesker kan ha en tendens til at ”græsse” i løbet af dagen og især når vi har go tid.

Stukturen på vores spisning er normalt tæt knyttet til vores hverdag og de opgaver vi har fx i forbindelse med vores arbejde. Når vi har ferie og vores struktur er mindre fast, kan vi i højere grad komme til at spise lidt hele tiden, ud over hovedmåltiderne, i løbet af dagen og det kan ses i det samlede daglige kalorieindtag.

Så selvom det giver rigtig god mening at være opmærksom på indholdet, fordelingen og mængden af vores hovedmåltider, så er det bestemt også værd at være opmærksom på det, som vi spiser mellem måltiderne. Det er nemlig også ofte fødevare, vi spiser på autopilot – det er vaner. Det kan være den håndfuld nødder, vi snupper, når vi alligevel er ude i køkkenet, den snack vi spiser i bilen efter en indkøbstur eller de is som vi nyder på terrassen på en varm sommerdag.

Hvis vi skal gå lidt i dybden med isene, der jo er en fast del af sommeren, og som man uden problemer kan ”græsse” nogle stykker af i løbet af dagen, så er der også nogle facts, der er værd at vide. Det gør fx en kæmpe forskel, om vi spiser flødeis eller sodavandsis. Vælger vi at køle ned med Champagnebrus, så ”koster” den 70 kalorier, hvorimod en Kæmpeeskimo er en dyr fornøjelse på 190 kalorier. Vælger vi at gå all in med en Magnum, så spiser vi hele 264 kalorier…. for 264 kalorier kan vi spise 5 Sun Lolly’er 😉

For at opsummere er der mange andre opmærksomhedspunkter, end det vi spiser til morgen-, middags- og aftensmad. Vil du passe på vægten, giver det rigtig go’ mening at øve sig i at være opmærksom på ”græsning”. Altså, den mad du spiser imellem måltider og som du måske spiser af ren vane. Derudover kan du spare rigtig mange kalorie ved at køle ned med en sodavandsis i stedet for en flødeis.

Del med dit netværk
Kom gennem grillsæsonen, uden at tage på i vægt

De gode vaner starter her!

Få mailserien med konkrete råd til at komme gennem grillsæsonen, uden at tage på i vægt.

Ingen forbud og løftede pegefingre.

Du tilmelder dig samtidig kostvejleder Helle Guldmanns nyhedsbrev med konkrete tips til at få gode, sunde vaner. Du accepterer samtidig at modtage information om foredrag, forløb og vil få andre gode tilbud. 

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik. HUSK at bekræfte din tilmelding via linket i mailen, som du får i din indbakke (tjek evt. dit spamfilter).

Tak for din tilmelding. Bekræft din tilmelding for at få mine tips. Tjek din indbakke og dit spamfilter.